logo_trailerventures1

Veturin esittely

Moottoripyöräily on allekirjoittaneen, kuin myös meidän yhteinen harrastus, joten tähän asuntovaunu projektiin lähtiessä asetimme selkeän ehdon, että moottoripyörä pitää saada mukaan ja vielä helposti. Niin ettei sen pakkaamiseen, sitomiseen tai muuhun tarvitse kymmenen miehen joukkoa ja onnea, vaan saan pyörän yksin kyytiin ja pois.

Vetoautoa etsiessämme tärkein ominaisuus tätä silmällä pitäen oli tavaratilan riittävä koko sekä korkeus. Moottoripyörän tuli mahtua tavaratilaan hyvin eikä millään senttipelillä. Lisäksi tavaratilan tuli olla riittävän korkea, jotta siellä mahtuu kutakuinkin seisomaan eikä joudu konttaamaan lattiaa pitkin. Lopulta löysimme oivan yksilön meidän tarkoitukseen. Vanhan ambulanssin, joka oli ollut ambulanssi uran jälkeen yhdellä omistajalla 6 vuotta, joka oli myös moottorimiehiä ja autosta näki, että siitä oli pidetty huolta.

Auto on vuosimallin 2001 MB sprinter 316 varustettuna mm kahdella ilmastoinnilla ja webastolla sekä automaattivaihteilla. Autosta löytyy myös sähköistys takatilasta, kiinteä invertteri ja laturi ynnä muut lisävarusteet. Kaappi ja säilytystilaa oli hyvin ja sitä vielä hieman lisäsimme ja muokkasimme omiin tarpeisiin sopiviksi. Lisäksi teimme auton saatuamme siihen täyden huollon, jossa vaihdatimme siihen kaikki mahdolliset öljyt, nesteet ja suodattimet. Lisäksi uudet hankkimamme takarenkaat tuovat turvallisuutta tienpäällä. Kulutus autolla on noin 10-12L / 100km oli vaunu perässä tai ei. Veturiin olemme olleet erittäin tyytyväisiä.

Ajovarusteille on hyvin henkaritilaa seinillä, kypärille ja muille pienemmille tavaroille rakensimme hyllykön, jotta auto pysyy järjestyksessä ja kaikille tavaroille on oma paikka, mikä on ollut myös alusta asti ykkös asia. Jokaiselle mukana olevalle tavaralle pitää olla käyttötarkoitus ja oma paikka, tila kun on rajallinen.

 

Pyörän kuljetusta varten rakensimme takatilaan välipohjan. Suurin syy tähän oli se, että ajoramppi sekä lisärampit saadaan näin ollen kulkemaan hyvin mukana ja ne ovat aina omalla paikalla eivätkä kaiken tavaran alla.

Keskimmäinen rampeista on varsinainen ajoramppi joka tehtiin vahvasta alumiinisesta “turkkipellistä”. Se kantattiin mittojen mukaan paikallisella metallipajalla. Lisärampit tehtiin filmivanerista ja vahvistetiin reunoista u-palkeilla. Rampit pysyvät paikallaan käytettäessä harjateräksestä taivutettujen koukkujen avulla.

 

Hyvin suunnitellusta systeemistä tuli tällä kertaa toimiva! Pyörän saa ajamalla kyytiin eikä tarvitse jännittää yhtään. Samoin pois ottaminen onnistuu mukavasti vain pyörän päällä istuen.

 

Pyörän paikalla olo varmistettiin hyvällä eturengas-telineellä, joka pultattiin lattiaan kiinni juuri oikeaan kohtaan. Samoin kuin lattian kiinnikepisteet, nuo usein kadoksissa ja väärissä kohtaa olevat pisteet ovat tällä kertaa juuri oikeassa kohtaa ja sidonta on helppo ja pyörä pysyy varmasti paikalla, eikä sidontaa tarvitse aina miettiä uudelleen.

Pyörän pakkaamiseen ja purkamiseen kuluu kaikkineen noin 5 minuuttia aikaa yksin, eli voidaan puhua toimivasta systeemistä. Enemmän pyöriä kuljettaville voin lämpimästi suositella ratkaisua! Hintaa projektille kertyi kaikkineen noin 300-350e.

6 kommenttia

  1. Kaarina toukokuu 25, 2018 klo 10:09 am

    Hyvä siitä kyllä tuli 😊. Isäkin siinä taisi olla vähän vänkärinä 👌

    • Elias kesäkuu 4, 2018 klo 8:26 pm

      Niin tuli 🙂 Isästä oli kyllä taas kerran suuri apu!

  2. Toni S toukokuu 25, 2018 klo 10:46 am

    Tää on kyllä hyvä hyvä systeemi, liian usein itselläkin pitää olla koko kylä auttamassa pyörän kyytiin laitossa. Seuraavaan autooni teen vastaavanlaisen systeemin👍

    • Elias kesäkuu 4, 2018 klo 8:28 pm

      Näin se juuri on. Jopa ammatti käytössä olevissa autoissa on usein vain kapea ramppi. Tätä ratkaisua voin suositella lämpimästi. Itselläni evo 2.0 versio tulee olemaan kiskoilla liukuva ja laakeroitu yhtenäinen ramppi.

  3. Kari Kortesalmi toukokuu 26, 2018 klo 11:01 pm

    Tuollaista Sprinteriä voisin minäkin harkita. Tuol paketti paljon parempi kuin asuntoauto. Mienkiintoista luettavaa.

    • Elias kesäkuu 4, 2018 klo 8:33 pm

      Tosi mukava kuulla, että sivuston sisältö kiinnostaa!

      Sprintteri on kyllä ollut oiva hankinta ja toiminut moitteettomasti vaikka ikää ja kilometrejä on jo takana kiitettävästi. Vaunu ja pakettiauto on kyllä mukava ratkaisu juuri tuon pyörän ja muun tavaran kuljettamista silmällä pitäen. Varsinkin kun katsoo hieman kookkaampien asuntoautojen hintaa joissa voisi edes harkita, että pyörän saisi mahdutettua mukaan.

Kirjoita kommentti